Když mu bylo dvacet, získal Jan Šimek cenu Zlatý Gregor, kterou každý rok vyhraje nejlepší redaktor z eSports.cz. Jeho kamarád Adam Sušovský v eSports.cz také začínal a dnes má za sebou už 4 účasti na světových šampionátech v hokeji. Oba dva jsou mladí, píšou převážně o hokeji a svou práci si užívají, že by ji ale dělali navždy, to si zatím představit zatím nedokážou.
Co byste poradili mladému sportovnímu nadšenci, který sní o tom, že jednou bude psát články z různých mistrovství nebo olympiád?
Adam: Rozhodně je důležité na nic nečekat a začít hned psát. Nesmíte se bát oslovit různá média a začít třeba v menších firmách. Pokud se budeme držet ve sportu, tak určitě není chyba oslovit eSports. Tam když napíšete e-mail, nestane se, že by vás odmítli. Dostanete šanci psát, což znamená, že ze začátku budete psát o zápasech, které nikdo jiný psát nechce. Když si tohle vytrpíte a stanete se lepšími, přidělí vám lepší zápasy. Já jsem se služebně dostal na Švédské hokejové hry ve Stockholmu rok po tom, co jsem v redakci začal, a půl roku na to jsem jel na mistrovství světa v hokeji. To, že jsem byl na zápasech s akreditací, pro větší média znamenalo, že už něco umím. No a větší médium znamená lepší zápasy.
Jak je složité dostat akreditaci?
Jan: Na každou sportovní akci připadá určité množství akreditací, které ředitelství turnaje rozdá médiím. Televizní štáby získají samozřejmě nejvíce akreditací, ale novinář k psaní nikoho jiného už nepotřebuje.
Adam: Není to tak, že napíšeš pořadatelům: „Chci akreditaci na Vaše mistrovství.“ Tak to nefunguje, větší akce se dělají přes redakce, musíš mít podpis šéfredaktora.
Jan: Když pořadatelům přijde žádost o akreditaci od tonda@seznam.cz, je dost pravděpodobné, že si tu zprávu ani neotevřou, i když dělá Tonda například u iSport. U velkých akcí je prostě potřeba mít záštitu známé redakce a hlavně její jméno dávat na oči.
Adam: Ale pokud by se jednalo o fotbal v Olomouci, věřím, že kdyby tady vznikla komunita mladých lidí, která by začala o zápasech a celkovém dění pravidelně psát, dostala by časem snadno akreditace.
Kolik akreditací dostane redakce na sportovní akci?
Jan: Záleží co je to za redakci, ale i co je to za akci. Čím větší jméno médium má, tím víc akreditací dostane. Stává se ale také, že redakce počítá například se čtyřmi akreditacemi, ve finále však povolení dostanou jen tři novináři. Pak se musí v redakci vyřešit, kdo zůstane doma.
Adam: Další faktor je zájem. Když bylo mistrovství v Praze, zájem byl samozřejmě obrovský. Já byl zrovna ještě v Aktuálně.cz a dostali jsme jen dvě akreditace. Deník Sport jich dostal šest, protože ten je na to tematicky více zaměřený, píše o tom denně a byl taky mediálním partnerem akce.